Mitä meiltä kysytään autokoulun aloituksesta ja yleisesti kaikesta mikä liittyy autokouluun

Usein kysytyt kysymykset

Usein kysytyt kysymykset

Voit suorittaa autokoulun teoria- ja ajotunteja ilman ajokorttilupaa. Saat meiltä apua ajokorttiluvan tekemiseen. Ennen kuin varaat teoriakoetta, on ajokorttilupa oltava tehty.

B-opetuksessa järjestyksellä ei ole väliä. Kun teet teoriatunteja, ajotunteja, itseopiskelua ja simulaattoritunteja limittäin, on oppiminen tehokkainta. Joskus oppilaat haluavat tehdä teoriapuolen kokonaan ensin, joka sekin on toki hyväksyttävää.

Mopo- ja moottoripyöräkursseilla tehdään teoriapuoli ennen ajojen aloittamista.

Ajotunteja voi ajaa myös iltaisin ja aikaisin aamulla. Oman opettajan kanssa sovitaan ajotuntien ajankohdat. Opettajien työaika ei ole sidoksissa toimiston aukioloaikoihin. Työskentelemme arkipäivisin, mutta mikäli kysyntää ilmenee viikonlopuille, ei nekään ole pois suljettu vaihtoehto.

Teoriatuntien suorittamiseen verkossa on kaksi tapaa. Ensimmäinen tapa on joustavampi aikataulullisesti, jolloin tunnit ovat videoista ja tehtävistä koostuvaa kokonaisuus kurssikalenterissa. Tunnit voi tehdä tällöin ma-to klo 8-22 ja pe-la klo 8-16 välillä oman aikataulun mukaan.

Toinen tapa on live stream, eli opettaja on opettamassa aihetta tiettyinä kellon aikoina netissä. Mikäli haluat tehdä tunnit tällä tavalla, olisitko yhteydessä toimistoon.

Voit osallistua teoriakokeeseen, kun 18-vuotis syntymäpäivääsi on vähintään kuukausi aikaa (ellei ikäpoikkeuslupa). Sinun on pitänyt suorittaa teoriatunnit ja tehdä ennen tätä ajokorttilupahakemus. Kannattaa varmistaa ennen teoriakokeeseen menoa, että todistuksesi on jaettu Ajovarmaan sähköisesti.

Samoin muissa korttiluokissa (lukuunottamatta T-kortti) voit osallistua teoriakokeeseen kuukautta ennen valitun korttiluokan ikärajan täyttymistä.

Voit osallistua ajokokeeseen aikaisintaan 18-vuotis syntymäpäivänä (ellei ikäpoikkeuslupa), kun olet suorittanut teoriakokeen ja sinulla on kurssin kaikki tunnit tehtynä.

Teoriakokeen hyväksytty tulos on voimassa vuoden verran. Eli ajokoe pitää saada tehtyä hyväksytysti tämän ajan aikana. Mikäli sitä ei tapahdu, joutuu teoriakokeen uusimaan.

Heinäkuussa 2018 opetus on muuttunut yksivaiheiseksi, eli ei tarvitse. Jos olet saanut ajokortin ennen tätä ja sinulta puuttuu riskientunnistamiskoulutus/kakkosvaihe/kolmosvaihe/harjoitteluvaihe/syventävä vaihe, niin silloin ota yhteyttä autokouluun tai Ajovarmaan.

Autokoulu on opetuksen tarjoaja, jonka tehtävänä on opettaa. Autokoulu ei ole viranomainen, joka ottaisi kokeita vastaan tai käsittelisi lupia. Nämä asiat hoitaa Suomessa Ajovarma, jonne viranomaiskulut suoritetaan.

Voit siirtyä meidän oppilaaksemme pyytämällä vanhasta koulustasi todistukset (EAS, RTK ja E100) ja ottamalla yhteyttä autokoulun toimistoon p. 0400274700.

Opetus ei vanhene, mutta säilytämme oppilas ja henkilötietoja vähintään kuusi vuotta rekisterissämme.

Pääsääntöisesti olemme sallineet ystävien ja perheen jäsenten tulon autoon oppilaan pyynnöstä, kunhan se ei häiritse opetusta ja asia on varmistettu ajo-opettajalta. Liukkaan kelin radalle voi tulla mukaan ainoastaan tulkki.

Ole yhteydessä ajo-opettajaasi tai autokoulun toimistoon mahdollisimman pian esteen sattuessa. Ajotunnit täytyy perua viimeistään edellisenä arkipäivänä klo 17 mennessä, jolloin maksua ei mene.

Pyrimme toteuttamaan kaikki ajo-opettaja toiveet, mikäli se on suinkin mahdollista.

Voit ajaa ajokortin automaatilla, mutta sinun on tiedettävä, että kortti rajautuu tällöin automaattikortiksi (paitsi mopo). Automaattikortin ajaminen B-opetuksessa on yleistynyt ja sen valitseminen on välillä aivan perusteltua ja hyvä asia. Voit hyvin aloittaa autokoulun esimerkiksi manuaalivaihteisella autolla ja muuttaa sen automaatiksi vain ilmoittamalla opettajalle. Vasta se, millä mennään ajokokeeseen, vaikuttaa erityisehdon syntymiseen.

Mitä luultavammin pystyt, mikäli sinulla on vähintään toisessa kädessä riittävän laaja toimintakyky ohjauspyörän kääntämiseen ja sinulla on jokin muu raaja tämän lisäksi käytössä. Kannattaa olla yhteydessä autokouluun p. 0400274700.

Kannattaa soittaa Ajovarmaan tai autokoululle, jotta tiedämme tarkemmin mikä on tilanteesi ja osaamme neuvoa juuri sinun tilanteeseesi oikealla tavalla.

Voit varata simulaattoritunteja aivan kuten ajotuntejakin suoraan opettajalta tai autokoulun toimistolta.